loading...

سايت جامع اشپزي

سايت جامع اشپزي

بازدید : 334
11 زمان : 1399:2

امروزه درخت خولان دريايي كه زادگاه اصلي آن در هيمالايا است نه تنها در بسياري از نقاط جهان شناخته شده است.

خولان دريا

. دانستني هاي علمي درباره درخت خولان دريا (Sea-buckthorn):
* در طي قرون متمادي Seabuckthorn به عنوان ميوه اي مغذي با خواص اعجاب آور درخت خولان دريايي به عنوان غذاي مكمل درماني، براي قويتر شدن عضلات و مقاوم شدن بدن اسبهاي جنگي در آسيا و اروپا شناخته شده بود.

با اين وجود سالهاي زيادي از معرفي آن به عنوان ميوه اي اعجاب انگيز به مردم آمريكاي شمالي نمي گذرد.
* امروزه درخت خولان دريايي كه زادگاه اصلي آن در هيمالايا است نه تنها در بسياري از نقاط جهان شناخته شده است بلكه محصولات اين درخت ميوه از مربا و آبميوه و ژله تا كرم هاي محافظت كننده پوست روز بروز در ميان مردم محبوبيت بيشتري پيدا مي كند.
* در اين گياه اعجاب آور بيش از 190 ماده ي بيولوژيك فعال نظير 6 ويتامين، 22 نوع اسيد چرب[1]، 42 نوع چربي و 36 نوع فلاونوييد[2]وجود دارد.

تاريخچه درخت خولان دريا:
نام علمي درخت خولان دريايي HIPPOPHA RHAMNOIDES تيره : Elaeagnaceae است. در دوران باستان از برگ و شاخه ي اين درخت در مقابل عفونتهاي ناشي از زخم استفاده مي شده است. جنگجويان يوناني از عصاره SEABUCKTHORN براي درخشان تر شدن بدن اسب ها استفاده مي كردند به همين دليل اين گياه را كه ازتركيب دو واژه ي HIPPO به معناي اسب و PHAOS به معناي درخشان،HIPPOPHA ناميده اند. اين گياه در اروپا به نامهاي Siberian pineapple ,Sea berry, Sand thorn, شناخته ميشود در ايران نيز به نامهاي سنجد صحرايي،سنجد تلخ، كام و خولان دريا خوانده مي شود و اعراب به آن عاسول رومي لقب داده اند.

دامنه انتشار و گستردگي جغرافيايي درخت خولان دريا:
به خاطر مقاومت شگفت انگيز اين گياه در مقابل تغييرات اب و هوايي دامنه انتشار ان از ارتفاعات پست كنار درياي بالتيك در اروپا تا ارتفاع 5200 متري در دامنه كوه اورست در هيمالايا متفاوت است. در اروپاي غربي اين گياه به خاطر خاصيت جذب نمك و تثبيت خاك در كناره هاي دريا كاشته مي شود در حاليكه درآسياي مركزي محل كاشت آن بيشتر در نواحي بياباني و خشك است.seabuckthorn ميتواند دماي مثبت 40 درجه تا منفي 40 درجه سانتيگراد را تحمل كند و در خاكهاي شور و قليايي به رشد خود ادامه دهد,از ريشه هاي ضخيم اين درختچه به سهولت پا جوش هاي بسياري خارج مي شود كه خود موجبات انبوه شدن گياه را در ناحيه اي فراهم مي آورد و ازاين جهت است كه دراراضي ماسه اي سواحل درياها براي جلوگيري از حركت تپه هاي ماسه اي اين درختچه را مي كارند تا به سهولت براثر انبوه شدن جلوي پيشرفت اين تپه ها را بگيرد.
.بيش از 90 در صد seabuckthorn دنيا در كشورهاي چين ، مغولستان، روسيه ، اروپاي شمالي و كانادا وجود دارد.
در ايران نيز به طور طبيعي ميتوان اين گياه را در نواحي مختلف پيدا كرد ,درختچه آن در دامنه البرز، مخصوصا اطراف تهران، ونك، شهرستانك، سپهسالار، ميگون، كرج و گچسر,ارتفاعات دويست وبيست متري ونك ، پس قلعه ، قزوين ، آذربايجان : قره داغ به عمل مي‌آيد.
نام هاي محلي آن سنجد تلخ ، كام ،كهام (دره كرج) كاه (در طالقان) چالي (در قره تپه و ايشلق در ميانه) كوكورد (آذربايجان غربي).
در كشورهاي چين، روسيه،سويس وژاپن هزاران كارخانه درامرتوليد اين محصول بسياربا ارزش مشغول فعاليت هستند.از اين گياه كه گياه دارويي نيز به حساب مي آيد محصولات به دست آمده ازفرايند ميوه وبرگ ودانه اين گياه ، شامل محصولات آرايشي- بهداشتي ، دارويي وغذايي مي باشد.
برگهائي درازوباريك ، نوك تيزوبه درازاي پنچ تا شش وبه عرض يك سانتي متردارد. پهنك برگ آن فاقد دندانه ولي داراي دمبرگ بسيار كوتاه است سطح فوقاني پهنك برگ هاي آن به رنگ سبزخاكستري ولي سطح تحتاني آنها نقره اي و پوشيده از فلسهاي مايل به خرمائي است گل هاي آن كه دراوائل بهارظاهرمي گردد ، رنگ مايل به سبز دارد و دو نوع نروماده دارد.
رنگ مايل به سبز دارد و دو نوع نروماده دارد. ميوه اش كوچك تقريباً كروي به رنگ زرد و نارنجي و داراي طعم ترشي است.

ميوه درخت خولان دريا [3]:
ميوه ها ترش مزه و گس هستند و معمولا به صورت خام مصرف نمي شوند و از ميوه ها به خاطر اسيديته زياد ان در تهيه آب ميوه[4] و شربت[5] گردد ، رنگ مايل به سبز دارد و دو نوع نروماده دارد. ميوه اش كوچك تقريباً كروي به رنگ زرد و نارنجي و داراي طعم ترشي است [6] استفاده ميشود. به طور معمول ميوه ها براي نگه داري كمپرس شده و آبميوه جدا مي شود باقيمانده ميوه ها كه press – cake ناميده مي شودبراي استخراج روغن و رنگهاي طبيعي زرد و نارنجي و يا درست كردن مربا و ژله و مارمالاد و صدها محصول مختلف ديگر استفاده مي شود امروزه اب ميوه[7]در بسياري از كشورهاي اسيايي و اروپايي شناخته شده است مثلا در جنوب فرانسه از اب ميوه براي درست كردن نوشابه هاي الكلي و غير الكلي و در ايتاليا در ساخت نوعي ليكور معروف به نام ليكور توسكاني[8] از ان استفاده مي كنند.
در المپيك پكن قهرمانان چيني براي تقويت عضلات و مقاومت بدن در برابر خستگي ناشي از يك تورنمنت فشرده، آب ميوه اي مي نوشيدندكه شركت كنندگان ديگر ان را نميشناختند اين مايع دوپينگ چيني چيزي جز اب ميوه ي seabuckthorn نبود.

چرا seabuckthorn يك super food است؟
ميوه كوچك و نارنجي رنگ seabuckthorn كه تقريبا نصف يك بلوبري است دوازده برابر بيشتر از يك پرتقال متوسط ويتامين ث و سه برابر يك هويج متوسط ويتامين A دارد مقدار زياد پروتيين ، فيبر، آنتي اكسيدان ، ويتامينها و مواد معدني موجوددرseabuckthorn آن را به يك superfood تبديل كرده است.seabuckthorn يك رژيم ويژه ي گياهخوران و در واقع ميوه اي است كه همه ي آنچه بدن به ان نياز دارد را فراهم مي كند.
ريشه ها، ساقه ها، برگ ها، گل ها، به ويژه ميوه ها آن غني از مواد مغذي ومواد زيست فعال است،
ميوه هاي آن را با دستكش مي چينند و بصورت تازه با حرارتي ملايم و بدون تماس با وسايل فلزي بصورت شربت مربا يا مارمالاد درست مي كنند. ميوه آن و موادي كه از اين ميوه تهيه مي شود داراي طعم ترش وكمي گس است.

چدول ميزان ويتامينها و مواد معدني موجود در ميوه:

ويتامين ث

1302-1162 ميلي گرم در هر صد گرم ميوه

ويتامين آ

75/. ميلي گرم در هر صد گرم ميوه

كاروتنوييد[9]

4/7 ميلي گرم در هر صد گرم ميوه

فلاونوييد[10]

885-365 ميلي گرم در هر صد گرم ميوه

قند

29/6 درصد

اسيدهاي ارگانيك[11]

35/4 درصد

سديم

28/41 ميلي گرم در هر كيلو ميوه

پتاسيم

1500 ميلي گرم در هر كيلو ميوه

كلسيم

385 ميلي گرم در هر كيلو ميوه

آهن

68/11 ميلي گرم در هر كيلو ميوه

منيزيم

7/47 ميلي گرم در هر كيلو ميوه

روي[12]

94/. ميلي گرم در هر كيلو ميوه

فسفر

02/0 درصد

روغن seabuckthorn:
روغن كه از ميوه يا دانه بدست مي ايد از هزاران سال پيش شناخته شده و در يونان باستان براي التيام زخم بدن جنگجويان استفاده مي شده است در تبت به آن مايع طلايي[13] مي گفتند در طب چيني از روغن seabuckthorn براي درمان انواع بيماريهاي پوستي، خشكي پوست، كنترل عفونتهاي پوستي ، درمان سوختگي هاي شيميايي و افتاب سوختگي استفاده مي شود.
روسيه در طي 50 سال اخير چندين مركز بزرگ تحقيقاتي در مورد seabuckthorn راه اندازي كرده است و سالهاست كه فضانوردان روسي از كرم هاي حاوي seabuckthorn براي محافظت در برابر اشعه هاي كيهاني استفاده مي كنند .
اثر مجزه اساي روغن seabuckthorn بر روي سرما زدگي[14] دركشورهاي سردسير شمال اروپا كاملا شناخته شده است.
روغن seabuckthorn داراي ويتامينهاي A,B1,B2,C,D,K,,E انواع كاروتنوييد، فلاونوييد ، اسيدهاي ارگانيك و بيش از بيست ماده معدني است.
Seabuckthorn تنها گياهي در طبيعت است كه همه انواع امگا [15] يعني امگا 3،6،9،7 را داراست و تركيب اين مواد معجوني قوي در التيام بخشي است[16]

استفاده از برگ seabuckthorn به عنوان چاي گياهي:
از برگ درخت خولان دريا بعد از خشك كردن مي توان به عنوان يك چاي گياهي[17] خوب و با خواص بسيار مفيد براي ايمني بدن استفاده كرد. نكته جالب اين است كه فرايند خشك كردن[18] تغييري در مواد موجود در برگها نمي دهد.
برگ seabuckthorn تقريبا حاوي تمام مواد داخل ميوه است و شگفت اور اينكه برگ حاوي 24 درصد پروتيين است.
عصاره برگ خولان دريا حاوي مواد ضد التهابي[19] است و از ان در درمان التهاب مفاصل[20] و محافظت از كبد استفاده مي شود.
چاي فاقد كافيين مزه اي شبيه چاي سبز دارد و مي تواند به عنوان يك نوشيدني نشاط آور به صورت سرد يا گرم استفاده شود.

چگونه seabuckthorn با بروز سرطان مقابله مي كند؟
امروزه دانشمندان از اثرات راديكال هاي آزاد[21] بر بروز بسياري از سرطانها و نقش انتي اكسيدان ها[22]ي طبيعي در جلوگيري و يا به تاخير انداختن ان بسيار گفته اند.
Seabuckthorn منبع بسيار غني از فلاونوييدها ، ويتامين ث و كاروتنوييدها است كه با اثرات انتي اكسيداني و ضد التهابي قوي نقش بسيار مهمي در مبارزه با سلولهاي سرطاني دارند.
روغن seabuckthorn با كمك به اثر سم زدايي كبد در كاهش احتمال بروز سرطان ها موثر بوده و فلاونوييد هاي موجود در روغن به بيماران سرطاني كمك ميكند تا زودتر از اثرات جانبي[23] شيمي درماني و راديو تراپي خلاصي يابند.

اثر معجزه آساي seabuckthorn بر روي پوست:
استفاده از ميوه خولان دريا، پودر كنستانتره[24]ي ميوه به صورت خوراكي و يا مصرف مستقيم روغن و يا كرم seabuckthorn بر روي پوست به خاطر وجودمقادير زياد ويتامين ث، فلاونوييد ها و كاروتنوييدها اثرات شگفت آوري بر روي پوست بدن دارد.مقدار فراوان ويتامين ث در seabuckthorn به خاطر خاصيت كلاژن سازي، پوست صورت را صاف نگه داشته و چين و چروكهاي صورت را به طور قابل ملاحظه اي كاهش خواهد داد. از روغن seabuckthorn براي درمان آكنه[25] ،انواع درماتيت[26]، ضايعات پوستي و روزاسه[27] استفاده مي شود اين اثرات به خاطر وجود اسيدهاي چرب اختصاصي، فلاونوييدها، پروتيين و ويتامينهاي موجود در seabuckthorn است . امگا 3 باعث كاهش التهاب و قرمزي، خارش و سوزش پوست شده و ويتامينE موجودباعث التيام سريع ضايعات مي گردد. كاهش التهاب ناشي از آفتاب سوختگي، كمك به التيام زخم بستر و درمان stretch mark ها از اثرات ديگر روغن seabuckthorn است. استفاده از روغن seabuckthorn پوست بدن را در مقابل راديكالهاي آزاذ محيطي و راديكالهاي آزاد توليد شده از متابوليسم داخلي بدن محافظت مي كند. وجود طيف گسترده ي كاروتنوييد ها نظير بتا كاروتن و همچنيين ويتامين ث فروان موجب كلاژن سازي در بدن بدون وجود التهاب اوليه شده و وجود اسيدهاي چرب غير اشباع[28] مثل امگا3، 6،7،9 پوست را مرطوب نگه داشته و كشش[29] آن را حفظ مي كند با وجود فلاونوييدهاي انتي اكسيدان روغن seabuckthorn اثرضد التهابي داشته و از رشد باكتريهاي مضر جلوگيري كرده و در واقع به عنوان يك انتي باكتريال طبيعي عمل مي كند. روغن seabuckthorn مانع جذب امواج ماورابنفش خورشيد توسط پوست شده و به راحتي مي توان از ميوه خولان دريا به عنوان يك كرم ضد آفتاب طبيعي استفاده كرد.

جدول مقايسه اي ميزان ويتامينها در seabuckthorn و ساير ميوه ها

Vitamin A

Vitamin B1

Vitamin B2

Vitamin C

Vitamin K

Seabuckthorn

11

04/0

56/0

1600-300

200-100

كيوي

-

-

-

1000-410

-

پرتقال

55/0

88/0

03/0

70-50

-

معجزه ي ميوه خولان دريا بر روي قلب و عروق:
Seabuckthorn سرشار از اسيدهاي چرب غير اشباع، انواع امگاها و منبع منحصر به فرد امگا 7 است. امگا 7 ماده اعجاب آوري است كه در سالهاي اخير شناسايي شده و نقش غير قابل انكاري در پيشگيري از بيناريهاي قلبي عروقي و ديابت دارد.
امگا7 ريسك مبتلا شدن به بيماري ديابت تيپ 2 را با كاهش مقاومت سلولهاي بدن نسبت به اثر انسولين و پايين اوردن قند خون، كاهش مي دهد همچنين ميزان كلسترول بد[30]را كاهش داده و ميزان كلسترول خوب[31]را افزايش مي دهد با كاهش جذب و ذخيره سازي چربي در بدن ريسك گرفتگي عروق[32] را پايين آورده و مهم تر از آن ميزان فاكتور التهابي[33](CRP) كه نقش مهمي در بروز سكته هاي قلبي و مغزي دارد را كاهش مي دهد در واقع امگا 7 موجود در seabuckthorn همان اثرات داروهاي شيميايي ضد چربي پايين اورنده قند خون را بدون بسياري از اثرات جانبي آن ها در بدن اعمال مي كند.وجود انتي اكسيدانهاي قوي در seabuckthorn ميتواند از تجمع پلاكت ها در عروق خوني و ايجاد لخته جلوگيري كند بر اساس اين يافته ها محققين معتقدند مصرف روزانه seabuckthorn مي توانددر جلوگيري ازبيماريهاي قلبي عروقي و ديابت نقش مهمي ايفا نمايد.

نقش ميوه خولان دريا در كاهش خستگي و بالا بردن سطح انرژي:
Seabuckthorn با وجود مقادير بالاي ويتامين ث و ويتامين E باعث كاهش تنشهاي عضلاني[34] بعد از يك روز كار عضلاني سخت مي شود. مقادير بالاي امگا7 در كنار استراحت كافي و كم كردن ميزان اضطراب و استرسهاي روزانه، انرژي از دست رفته ي بدن شما را باز ميگرداند. به خاطر داشته باشيد موادي مثل قهوه و شكر و غذاهاي فرآوري شده[35] انرزي شما را از بين مي بردكه بهتر است با غذاهاي حاوي امگا 3 نظير روغن ماهي و seabuckthorn جايگزين شوند.

اثر ميوه خولان دريا در جلوگيري از عفونت و تقويت سيستم ايمني بدن:
امروزه محققين به اثرحياتي آنتي اكسيدانها در مقابله با راديكالهاي آزاد در جلوگيري از عفونت پي برده اند. وجود ميزان بالاي كاروتنوييدها (تقريبا 4/2 برابر بيش از مواد ديگر) اثر قابل ملاحظه اي در مبارزه با عفونت هاي ويروسي ، انگلي و باكتريايي دارد. يك مطالعه آزمايشگاهي نشان داده است كه عصاره برگ seabuckthorn موجب توقف رشد باكتريها در زخمهاي پوستي شده است.

نكاتي از طب سنتي در مورد اثرات درماني ميوه خولان دريا:
اثرات روغن ميوه خولان دريا در درمان زخمهاي گوارشي درطب سنتي كاملا شناخته شده است. پزشكان چيني از روغن seabuckthorn براي درمان آفت و ساير زخم هاي داخل دهان استفاده مي كردند درمان آسم و سرفه هاي مزمن و بيماريهاي تنفسي ديگر يكي از صدها مورد استفاده seabuckthorn در طب سنتي است. روغن seabuckthorn سرشار از اسيدهاي چرب ضروري و امگا 3 است كه استفاده مستمر از ان با اثر نرم كنندگي باعث جلوگيري از يبوست ميشود.

ازميوه و پوست درخت ميوه خولان دريايي (Sea-buckthorn) در دامپزشكي براي معالجه امراض جلدي استفاده مي‌كنند.

نكاتي كه در مصرف ميوه خولان دريابايد به آن دقت كرد:
مقدار مصرف ميوه خولان دريا به فاكتورهاي متعددي نظير سن ، ميزان سلامتي فرد و وجود يا عدم وجود بيماريهاي زمينه اي در فرد بستگي دارد. مطالعات نشان داده است مصرف مربا، شربت، آّب ميوه و غذاهاي ديگري كه با seabuckthorn درست ميشوند و يا مصرف كرم هاي پوستي، ضرري نخواهد داشت ولي اگر seabuckthorn را به عنوان دارو جايگزين كرده ايد بايد به بعضي نكات در مصرف ميوه خولان دريا به عنوان دارو دقت كنيم:
1- با توجه به اثر كاهنده ي فشار خون، در افرادي كه فشار خون پايين دارند seabuckthorn بايد با احتياط مصرف شود.
2- با توجه به خاصيت ضد انعقادي و ضد لخته در بيماران بازخمهاي عميق و خونريزي دهنده و يا قبل از جراحي هاي بزرگ استفاده نشود
3-به خاطر خاصيت ضد انعقادي نبايد به طور همزمان با داروهاي ضد انعقادي ديگرمثل اسپرين[36]،بروفن[37]، ديكلوفناك[38] ويا وارفارين[39] مصرف شود.
4-مصرف ميوه خولان دريا در زمان حاملگي حتما با مشورت پزشك انجام شود.


1-Fatty acid

2 - Flavonoids

[3] - Berry

[4] juice

[5] syrup

[6] jam

[7] Seabuckthorn juice

[8] Tocany liquor

[9] carotenoid

[10] flavonoid

[11] Organic acids

[12] zinc

[13] Liquid gold

[14] Frost bite

[15] omega

[16] Powerfully healing cocktail

[17] Herbal tea

[18] drying

[19] Anti inflamatory

[20] Arthritis

[21] Free radical

[22] antioxidane

[23] Side effect

[24] Berries concentrare

[25] acne

[26] dermatitis

[27] Rosacea

[28] Unsaturated fatty acid

[29] elasticity

[30] LDL& VLDL

[31] HDL

[32] Aterosclerosis

[33] C-Reactive protein

[34] Muscle tension

[35] Processed food

[36] A.S.A

[37] Iboprofen

[38] Diclofenac

[39] warfarin

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 33

درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 338
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 95
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 25
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 202
  • بازدید ماه : 1090
  • بازدید سال : 3176
  • بازدید کلی : 244488
  • کدهای اختصاصی